سبک زندگی ایرانی

مجله اینترنتی,سبک زندگی,سلامت,دکوراسیون,موفقیت,کودک,سرگرمی

سبک زندگی ایرانی

مجله اینترنتی,سبک زندگی,سلامت,دکوراسیون,موفقیت,کودک,سرگرمی

سبک زندگی ایرانی

پربازدیدترین مجله اینترنتی ایران در زمینه های سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک می باشد

حداقل حقوق و مزایا در سال ۹۷

علی فاتحی | شنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۰۹:۴۹ ق.ظ

حداقل حقوق و مزایا در سال ۹۷ چقدر است؟

همانطور که در خبرهای ماه گذشته خواندیم، بخشنامه افزایش ۱۹.۵ درصدی حداقل حقوق و مزایا سال ۹۷ که در ۲۲ فروردین امسال توسط شورای عالی کار تصویب شد، سر انجام با امضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بنگاه‌های سراسر کشور ابلاغ گردید.

اگر از مفاد این بخشنامه مطلع نیستید، باید بگوییم که بر اساس این بخشنامه از ابتدای امسال همه کارگران مشمول قانون کار (قرارداد دائم و موقت)، حداقل مزد روزانه‌ای که دریافت می‌کنند ۳۷۰،۴۲۳ ریال (برابر با ۳۷ هزار تومان) خواهد بود. سایر سطوح مزدی نیز روزانه ۱۰.۴ درصد به عنوان مزد ثابت، به علاوه روزانه ۲،۸۲۰ تومان به نسبت آخرین مزد در سال ۹۶ افزایش می‌یابد.

به این ترتیب، پایه حقوق سال ۹۷ کارگرانِ مشمولِ طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ ۳۷ هزار تومان کمتر باشد. همچنین، با تصویب این بخشنامه آن دسته از کارگرانی که یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آن‌ها گذشته باشد (یا کارگرانی که امسال دارای یک سال سابقه کار می‌شوند)، پایه سنواتشان روزانه مبلغ ۱۷۰۰ تومان خواهد بود.

آخرین فرصت‌های شغلی در ایران تلنت

در ادامه می‌توانید جدول حداقل حقوق و مزایا سال ۹۷ را مشاهده کنید:

جدول حداقل حقوق و مزایا سال ۹۷ (ارقام به تومان)

حداقل حقوق و مزایا سال 97

جدول حداقل حقوق و مزایا سال ۹۷ و مقایسه آن با جدول سال گذشته

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید با تصویب پایه حقوق سال ۹۷ در شورای عالی کار و افزایش حداقل مزد روزانه به میزان ۳۷۰۰۰ تومان، رقم حق اولاد کارگران شاغل متاهل دارای یک فرزند و دو فرزند نیز مشخص شد؛ حق اولاد یکی از مزایای جانبی حقوق و دستمزد شاغلان مشمول قانون کار است که هر ساله با افزایش حداقل مزد، میزان آن هم بیشتر می‌شود زیرا ضریبی از افزایش حداقل مزد روزانه است.

شورای عالی کار به دلیل طولانی شدن مذاکرات دستمزدی در اسفند ماه، سایر سطوح مزدی کارگران را در مورخ ۲۲ فرودین ماه سال ۱۳۹۷ اعلام کرد. به این ترتیب،  شورای عالی کار حق سنوات کارگران قرارداد موقت و دائم مشمول قانون کار با بیش از یک سال سابقه را همانند سال گذشته روزانه ۱۷۰۰ تومان و حق اولاد کارگران را به ازای هر فرزند زیر ۱۸ سال ۱۱۱ هزار و ۱۲۶ تومان تعیین کرد تا به این ترتیب پرونده دستمزد سال ۹۷ کارگران بسته شود.

گفتنی است که مقررات مصوبه پایه حقوق سال ۹۷ شامل حال دانش‌آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال ۱۳۹۷ به طور موقت در کارگاه‌ها اشتغال می‌یابند، نمی‌شود.

 

همچنین، واحدهای مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه هر چه بیشتر حقوق و مزایا بهره‌وری و ایجاد انگیزه در بین کارکنان خود، علاوه بر اجرای این مصوبه می‌توانند نسبت به افزایش و برقراری حقوق و مزایا در قالب موافقتنامه‌های کارگاهی و پیمان‌های دسته‌جمعی و پس از تائید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام کنند.

بیشتر فعالان کارگری و کارشناسان حوزه کار، تصویب افزایش ۱۹.۵ درصدی پایه حقوق در سال ۹۷ را حاصل تلاش‌های مداوم نمایندگان گروه‌های کارگری و همراهی و حمایت دیگر شرکای اجتماعی در شورای عالی کار می‌دانند.

با این حال سوالی که به وجود می‌آید است که با بالا رفتن قیمت ارز، آیا افزایش ۱۹.۵ درصدی حداقل حقوق و مزایا سال ۹۷ می‌تواند پاسخگوی نیازهای یک کارگر باشد؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی